The Lardon Company
The Lardon Company

Bjorn van den Berg: zoektocht naar exclusiviteit en sfeer

Bjorn van den Berg: zoektocht naar exclusiviteit en sfeer Tekst: Michelle Coops

Amper negen maanden geleden bracht de voormalig art-director zijn allereerste collectie uit. Zes suède shawls, unisex, met een uniek gepatenteerde snit en uitzonderlijk gedecoreerd met studs en kristallen voor een exclusief resultaat. Bjorn van den Berg; in een recordtempo gestegen op de ladder der Nederlandse fashion designers, een man met visie, een man met een unieke gave om creativiteit met zakelijk inzicht te combineren. Fashion Television sprak hem tijdens een exclusief interview.

ZOEKTOCHT
Als er iets is wat Bjorn kenmerkt, is het wel zijn zoekende karakter. Altijd is hij weer op zoek naar iets nieuws, zowel in zijn algemene carrière als in zijn designs. Van creatief manager bij verschillende grote bedrijven, waarvoor hij veel naar Azië reisde, naar een intensieve zoektocht naar zijn eigen passie. “Na jaren van reizen was ik toe aan iets anders. Ik besefte heel goed dat ik mezelf voor de gek hield door te blijven solliciteren. Ik ben een vrije denker, een creatieveling. Ik ben veel op mezelf geweest en realiseerde me dat ik die vrijheid hard nodig heb om echt gelukkig te zijn in mijn werk. De crisis zou mij alleen maar nog meer inkaderen. De oplossing was voor mij om terug te gaan naar mijn droom als kind: modeontwerper worden.”

ACHTBAAN
De eerste collectie was vorig jaar al een feit. Inmiddels staan So You Think You Can Dance, The Voice of Holland, diverse artiesten, stylisten als Chantal Bles en BN’ers op zijn portfolio. “Het is een complete rollercoaster! Maar ik vind het heerlijk. Ik kan me nu tenminste voor de volle 110% inzetten. Mijn hele idee qua look & feel, het concept, de fotografie en de sfeer blijven overeind, omdat ik zelf de controle houd, maar ook de vrijheid heb.” En juist dat totaalplaatje is voor Bjorn de essentie. “Mode gaat om een gevoel, een sfeer. Dat is iets wat ik in mijn werk als stylist ook bewerkstellig. Ik denk een stap verder qua creativiteit om zo een item helemaal uniek te maken,” licht de ontwerper toe. “Ik kijk bij mode naar de verpakking, de presentatie, de tekst en wie het draagt. Zo probeer ik een concept te bedenken dat verder gaat dan alleen een shawl.”

EXCLUSIVITEIT
Zijn collectie is inmiddels dan ook uitgebreid met andere items. Denk aan armbanden, sieraden, baseballcaps, riemen, accessoires, tassen, noem maar op. 112 items in totaal voor de komende wintercollectie. “We maken de aantallen groter. Ik heb een geweldig atelier gevonden om mij bij te staan bij het produceren van de commerciële lijn. Toch blijven het kleine oplages, want exclusiviteit blijft samen met kwaliteit een van de kernwaardes in mijn werk.” Voor degene die een geheel uniek Bjorn van den Berg item wilt, bestaat er altijd nog de mogelijkheid om een item volledig te laten customizen. Dat kan een leren jas zijn, maar ook een van zijn bekende shawls van zijn black label, of de limited collection, waarvan elk item uniek is.

KENMERKEND
Het allergrootste kenmerk van Bjorn’s werk is toch wel het toepassen van studs en kristallen. “Als je nu naar het straatbeeld kijkt, zie je die studs overal. Maar toen ik anderhalf jaar geleden begon, liep niemand ermee. Ik probeer ze echter nog steeds anders toe te passen door bijvoorbeeld voor rosé-studs te kiezen. Ik kies al mijn materialen en details bewust. Ik kijk naar hoogwaardige materialen, goede afwerking, gespen, ceintuurs en een mooie sluiting. Het moet finesse uitstralen. Het gevaar is dat ik dan de realiteit uit het oog verlies, omdat ik creativiteit voorop zet en items daardoor zeer prijzig worden. Feit is echter dat ze stuk voor stuk door passie tot stand komen. Als ik obstakels en hindernissen heb, wordt creativiteit geblokkeerd.”

BREED SEGMENT
Toch ontbreekt het de ontwerper helemaal niet aan commercieel inzicht. “Ik lig wat dat betreft soms met mezelf overhoop. Die balans tussen commercieel denken en creativiteit is lastig. Maar ik moet brood op de plank krijgen en dat houdt onder andere risicospreiding in,” zo spreekt van den Berg’s zakelijke kant. “Dat is ook een stukje strategie. Door een commerciëlere lijn aan te bieden, zie ik deze klanten ook naar mijn black label toegroeien. Zo kan ik toch iedereen deel laten uitmaken van het Bjorn van den Berg concept. Ik bedien een grotere markt, niet alleen het high end segment.”

KLANT LATEN STRALEN
Een bredere markt én exclusiviteit dus. “Ja, dat kan ik door de oplages te beperken. Ik vind het essentieel dat al mijn klanten dat gevoel van individualiteit behouden. Daarom zal ik nooit voor massaproductie gaan. En in mijn customized werk kan ik al helemaal mijn ei kwijt.” Maar hoe weet hij dan wat past bij een klant? “Ik moet een klik hebben, dat voorop gesteld,” licht de ontwerper toe. “Ik voer een gesprek van anderhalf uur, stel gerichte vragen, kijk naar de proporties van het lichaam, de plus- en minpunten en onderzoek het verhaal achter deze persoon. Als ik dan de juiste snaar weet te raken, kan de klant stralen. En daar gaat het om. Niet om mijn product of mijn naam.”

FASHION TELEVISION
Bjorn’s collectie is nu verkrijgbaar via Fashiontelevision.nl. Vooral zijn bekende shawl is een absolute musthave voor liefhebbers van kwalitatieve, natuurlijke materialen. Zoals altijd werkt de designer hier met leer, suède en zijn de shawls op meerdere manieren te dragen door mannen én vrouwen. Houd Bjorn bovendien goed in de gaten, want zijn collectie zal – zoals hierboven genoemd - niet alleen bestaan uit shawls, maar ook vele andere items. Voor Bjorn geldt: the sky is the limit. Qua designs, materiaal, details, maar ook qua markt. Grensoverschrijdend werk dus. Wij kunnen niet wachten op de rest!

Geplaatst op 11-09-2012 | » Meer nieuws

Nieuws

Evenementen

  • Pascal Jalhay in Restaurant Mooi Zeist
    » Lees verder

  • De Sate en Rose Party van de Selected Indonesian Restaurants (SIR)
    » Lees verder

The Lardon Company B.V.
Postbus 1088, 3700 BB ZEIST
T: 06 20279690
E: info@lardoncompany.nl